Btw-aspecten die samenhangen met de inzameling van (zwerf)afval

Het ministerie van financiën heeft in haar recente brief van 12 november 2019 aangegeven dat naar haar visie een gemeente een dienst verleent aan stichting Afvalfonds Verpakkingen voor gescheiden inzameling, sortering, rapportering en verwerking van regulier huishoudelijk afval. De wettelijke verplichting tot scheiden van (verpakkings-)afval ligt in bij de verpakkingsindustrie, welke het via Afvalfonds Verpakkingen hebben uitbesteed aan gemeenten.

Nu de gemeente tegen een vergoeding deze prestatie verricht aan een derde, handelt zij met deze dienst volgens de staatssecretaris als btw-ondernemer en zou over de vergoeding btw in rekening moeten worden gebracht.

De VNG heeft aangegeven dat zij de komende twee maanden met de NVRD en Afvalfonds gaat beoordelen wat de gevolgen zijn van deze brief van de staatssecretaris. Onder andere de NVRD geeft namelijk aan dat er wel degelijke verdere regelingen zijn zoals het LAP en VANG beleid die gemeenten verplichten om afvalstromen te scheiden en in te zamelen.

Via Nedvang zullen de ontwikkelingen worden gecommuniceerd en uiteraard volgen wij die dossier ook op de voet.

Onze voorkeur gaat ernaar uit dat wordt berust in het verleden en met ingang van 2020 volgens de nieuwe inzichten wordt gehandeld. Overigens zou een forfaitaire regeling met betrekking tot de aftrek en/of compensatie van btw de administratieve last van de gemeenten aanzienlijk kunnen vereenvoudigen. Zonder een forfaitaire regeling zal immers steeds discussie blijven bestaan of de gemeente juist handelt ten aanzien van haar wettelijke taak ten aanzien van het ophalen van huishoudelijk en ondernemerstaak ten aanzien van het scheiden daarvan. Wellicht dat de VNG hierin een rol in kan spelen.